PROJEKT II
PROJEKT I
Cele projektu
Projekt „Zielone światło dla lędzińskich przedszkoli II” jest kontynuacją projektu „Zielone światło dla lędzińskich przedszkoli” realizowanego przez Gminę Lędziny od 01.01.2010r. do 31.08.2011r.
W Gminie Lędziny funkcjonują dwa przedszkola. Ich dyrektorzy i wychowawcy, na podstawie własnych obserwacji oraz po rozmowach z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym, zauważyli potrzebę poszerzenia i unowocześnienia działalności przedszkoli.
Celem ogólnym projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych 400 dzieci w wieku przedszkolnym z terenu gminy wiejskiej Lędziny, w tym dzieci niepełnosprawnych i z utrudnionym dostępem do edukacji, poprzez wzmocnienie działających ośrodków przedszkolnych, rozszerzenie i uelastycznienie ich oferty oraz promocję edukacji przedszkolnej do czerwca 2013r. Jest to także zgodne z misją przedszkoli: "każde dziecko ma prawo do szczęścia". Ma on zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa, prawo do radości i szacunku oraz wykształcać u nich postawę tolerancji i zrozumienia wobec innych osób. Dzieci uwrażliwiane są na uniwersalne wartości, przygotowywane do podjęcia nauki szkolnej i współżycia społecznego.
Cele szczegółowe projektu:
- Wzbogacenie i uelastycznienie oferty edukacyjnej lędzińskich przedszkoli oraz uzupełnienie jej działaniami o charakterze poznawczym i kulturalnym celem lepszego dostosowania do zdiagnozowanych potrzeb dzieci, w kontekście niwelowania dystansu w zakresie edukacji przedszkolnej w mieście i na terenach wiejskich. Działania podejmowane w ramach projektu będą odpowiadać na rzeczywiste potrzeby dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych oraz rodziców.
- Przełamanie barier kulturowych i psychologicznych w lokalnej społeczności, przekonanie mieszkańców o znaczeniu wczesnej edukacji dla dalszego rozwoju dziecka poprzez interaktywną kampanię informacyjno-promocyjną. Mieszkańcy będą mieli okazję bezpośrednio zapoznać się z pracą przedszkoli i wziąć udział w imprezach włączających ich w działalność lędzińskich przedszkoli.
- Zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym lub z utrudnionym dostępem do edukacji wspierającej oferty specjalistycznej oraz alternatywnych form zajęć przedszkolnych ze szczególnym uwzględnieniem barier stawianych przez rodziców/opiekunów.
- Podniesienie kompetencji kadry pedagogicznej przedszkoli poprzez wszechstronne, regularne wsparcie merytoryczne, wypływające z konkretnych potrzeb i problemów wychowawczych. Podnoszenie poziomu kadry analogicznie do podobnych działań w miejskich placówkach przedszkolnych.
- Zmiana sposobu postrzegania płci i świadomość znaczenia równych szans kobiet i mężczyzn poprzez zwalczanie stereotypów płci w edukacji przedszkolnej. Promowanie zaangażowania mężczyzn w działalność przedszkoli, zarówno w roli rodziców jak i wychowawców, podnoszenie prestiżu zawodu. Wspieranie ojcowskich i opiekuńczych ról mężczyzn oraz ich zaangażowania w obowiązki rodzinne.
Realizacja celów szczegółowych poprzez eliminację barier bezpośrednio wpłynie na osiągnięcie celu ogólnego. Ponadto osiągnięte zostaną cele horyzontalne Unii Europejskiej, tj. równość szans. Projekt zmniejsza bariery równości: niski udział mężczyzn w wypełnianiu obowiązków domowych, niewystarczający system opieki przedszkolnej. Działania projektowe promują „równościowy” charakter przedszkoli poprzez:
- warsztaty dla nauczycieli na temat stereotypów płci i ich zwalczania w edukacji przedszkolnej,
- zajęcia dla dzieci wspierające otwartość i szacunek dla innych,
- promowanie zaangażowania mężczyzn w działalność przedszkoli i rad rodziców,
- wydłużenie czasu pracy przedszkoli dostosowany do potrzeb rodziców pracujących oraz matek pragnących w tym czasie podnosić swoje kwalifikacje,
- podnoszenie prestiżu zawodu nauczyciela przedszkolnego wśród lokalnej społeczności.
Ponadto w projekcie przewidziano działania zmierzające do podniesienia stopnia integracji dzieci niepełnosprawnych. Realizacja założeń projektu przyczyni się do poprawy warunków życia społeczności lokalnej oraz do pełniejszej integracji osób niepełnosprawnych z pełnosprawnymi, już od najwcześniejszego etapu życia.